Kursus Kemahiran Belajar Dapat Meningkatkan Strategi Pembelajaran

 
 
Kursus Kemahiran Belajar dapat menyediakan sumber bahan-bahan pembelajaran dan perkhidmatan kepada pelajar-pelajar OUM bagi meningkatkan strategi pembelajaran dan kemahiran menulis bersifat ilmiah’.

1.1 Pengenalan
 
          Strategi pembelajaran dan kemahiran menulis bersifat ilmiah dapat ditingkatkan di kalangan pelajar OUM melalui kursus kemahiran belajar. Saya bersetuju, dengan kursus kemahiran belajar yang diadakan untuk pelajar-pelajar, kerana terdapat banyak manfaat yang boleh didapati daripada kursus tersebut. Misalnya, pembelajaran di OUM pelajar-pelajar didedahkan dengan penggunaan myVLE, perpustakaan digital, kaedah pembelajaran dan cara membuat tugasan dengan betul yang mana ianya dapat meningkatkan pembelajaran dan kemahiran menulis bersifat ilmiah di kalangan mereka.
1.2 Kandungan kursus kemahiran belajar yang dapat meningkatkan strategi pembelajaran dan kemahiran menulis bersifat ilmiah. 
1.2.1 Pendedahan penggunaan myVLE
          Dengan adanya kursus kemahiran belajar yang disediakan, pelajar-pelajar OUM dapat mengenal apa itu myVLE?. ‘My Virtual Learning Environment’ (myVLE) adalah sistem pembelajaran interatif yang digunakan oleh pelajar-pelajar yang mengambil program pembelajaran di OUM. MyVLE menghubungkan pelajar dalam menyiapkan segala tugasan yang diberikan. Dengan adanya myVLE, ia dapat membantu pelajar-pelajar untuk menghantar tugasan secara online, dapat berkongsi maklumat melalui forum perbincangan online, iRadio, youtube dan sebagainya.
1.2.2 Perpustakaan digital
          Selain itu, melalui kursus tersebut pelajar dapat meningkatkan lagi aktiviti pembelajaran mereka melalui penggunaan aplikasi perpustakaan digital yang terdapat dalam myVLE. Dengan ini, Pelajar-pelajar mudah melengkapkan tugasan mereka kerana terdapat banyak maklumat atau bahan rujukan tambahan dalam bentuk modul dan CD interaktif multimedia yang boleh didapati melalui perpustakaan digital Tan Sri Dr Abdullah Sanusi (TSDAS) seperti E-Book, E-Journal dan pangkalan data berita (Sharipah Hanon Bidin, 2004).
 1.2.3 Kaedah Pembelajaran
          Seterusnya, dengan adanya kursus kemahiran belajar, pelajar-pelajar dapat mengetahui dan memanfaatkan 3 kaedah pembelajaran yang terdapat di OUM iaitu pembelajaran kendiri tanpa bantuan daripada tenaga pengajar, pembelajaran secara bersemuka antara pelajar dan tenaga pengajar serta pembelajaran secara atas talian yang melibatkan penggunaan internet.
1.2.4 Cara membuat tugasan
          Ramai pelajar tertanya-tanya cara membuat tugasan terutamanya pelajar baru yang menuntut di OUM. Dengan kursus yang diadakan pelajar-pelajar didedahkan cara-cara membuat tugasan dengan betul mengikut kehendak soalan yang diberikan. Di samping itu juga, pelajar-pelajar dapat mengetahui cara membuat rujukan dengan betul mengikut format “American Psychological Association (APA)” apabila membuat tugasan yang diberikan oleh pihak Universiti.
1.3 Kesimpulan        
          Oleh itu, Kursus kemahiran belajar banyak memberi manfaat kepada pelajar-pelajar OUM dalam pembelajaran mereka. Oleh hal demikan, kursus seperti ini perlulah diteruskan untuk kebaikan kepada pelajar-pelajar dalam meningkatkan strategi pembelajaran dan kemahiran menulis bersifat ilmiah di kalangan mereka.
(347 Patah perkataan)
Rujukan
Jaafar, H. Et. al. (2007). Kepelbagaian Gaya Pembelajaran Dan Kemahiran Belajar Pelajar Universiti Di Fakulti Pendidikan, Utm Johor. Jabatan Asas Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia.1-90. Daripada http://eprints.utm.my/3680/1/71881.pdf (2015, Oktober 10)
Md Noor Saper, Ab Aziz Mohd Yatim, & Amelia Mohd Noor (2008, Jun 8). Modul Kemahiran Belajar 5 Domain : Satu Pendekatan. Dipetik pada 10 Oktober, 2015, daripada http://pusaka02.blogspot.my/2008/06/modul-kemahiran-belajar-5-domain-satu.html
 

Comments

Popular posts from this blog

Langkah-Langkah Mewujudkan Matlamat Hidup.

Kekangan Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) OUM

Bagaimana Sistem Pembelajaran MyVle OUM Membantu Meningkatkan Pembelajaran..?