Bagaimana Sistem Pembelajaran MyVle OUM Membantu Meningkatkan Pembelajaran..?



Kongsikan pengalaman anda dan jelaskan bagaimana myVLE boleh membantu dalam mempertingkatkan pembelajaran anda?

Hasilkan tugasan ini dalam 150-200 patah perkataan berbentuk esei.

ok,,,,,,ni jawapan saya...hihi



4.1 Pengenalan
          ‘My Virtual Learning Environment’ (myVLE) merupakan sistem pembelajaran interatif yang digunakan oleh pelajar yang mengambil program pembelajaran jarak jauh di OUM. Dengan kata lain, ia adalah penghubung kepada pelajar dalam melengkapkan tugasan yang diberikan oleh pihak OUM. MyVLE banyak membantu dalam pembelajaran, semenjak saya bergelar pelajar di OUM, salah satunya adalah mendapatkan maklumat tambahan, perpustakaan digital dan forum perbincangan online.
4.2 Kandungan myVLE
4.2.1 Mendapatkan Maklumat tambahan
          Melalui myVLE ia membolehkan saya mendapat maklumat tambahan berkaitan modul pembelajaran saya. Hal ni kerana, terdapat sumber atau maklumat tambahan yang boleh didapati dengan mudah untuk keperluan pembelajaran iaitu melalui iRadio, Youtube atau Website.
4.2.2 Perpustakaan Digital
         Dengan penggunaan myVLE ia memudahkan saya untuk mencari bahan rujukan yang diperlukan untuk melengkapkan tugasan. Misalnya, Perpustakaan digital Tan Sri Dr Abdullah Sanusi (TSDAS) yang mempunyai sumber atau data elektronik seperti Artikal, Jurnal, dan sebagainya. Rujuk gambar 1 Di bawah.
Gambar 1. Contoh laman Perpustakaan digital TSDAS

4.2.3 Forum Perbincangan Online
          Selain itu, myVLE memudahkan saya untuk berbincang dengan tenaga pengajar berkaitan dengan tugasan. Dengan adanya perbincangan secara online, ia membolehkan saya berkongsi pendapat dan persoalan kepada tenaga pengajar hanya melalui eForum.
4.3 Kesimpulan
          Oleh itu, dengan adanya sistem pembelajaran interatif OUM iaitu myVLE ia memudahkan lagi aktiviti pembelajaran saya semasa menuntut di sana.
(193 Patah Perkataan)

Sharipah Hanon Bidin (n.d.). Perkembangan koleksi E-Books di Perpustakaan Akademik : Pengalaman Universiti Terbuka Malaysia (OUM).  Dipetik daripada Lecture Notes Online Website: http://repo.uum.edu.my/2307/1/s.hanon-pwork.pdf (2015, Oktober 12).

Tan Sri Dr. Abdullah Sanusi Digital Library (n.d.). In Wikipedia. Dipetik pada 25 Oktober, 2015


Comments

Popular posts from this blog

Langkah-Langkah Mewujudkan Matlamat Hidup.

Kekangan Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) OUM